Als iemand het niet meer weet bij een reclamebureau dan wordt er een blik met mooie vrouwen in korte rokjes opengetrokken om het product aan de man te brengen. Seks verkoopt altijd, is de gulden stelregel in reclameland.
Seks verkoopt niet
Het ziet er echter naar uit dat deze creatieve burn-outs naar een minder gestreste baan kunnen gaan omkijken, want seks verkoopt helemaal niet. Het leidt alleen maar af. Tot deze conclusie komen psycholoog en professor, Brad Bushman van de Ohio State Universiteit, en zijn team van onderzoekers. Die hebben in totaal 53 verschillende onderzoeken tot het bot toe geanalyseerd. Er deden, verspreid over deze onderzoeken, 8.489 respondenten aan mee.
Seks leidt af
Daaruit kwam naar voren dat seks de aandacht van het te verkopen product afleidt. De merken die zich in hun reclameuitingen iets teveel bezighouden met seks en geweld, lagen minder in de gunst van de kijkers. Volgens Bushman is het een baanbrekend onderzoek die ervoor kan zorgen dat de wereld van de adverteerders op z’n kop komt te staan. Seks verkoopt niet en het kan zelf negatief zijn voor het product
Het blijkt dat de proefpersonen die reclames met seks bekeken, hun focus ook op het seksuele gedeelte hadden en bij God niet konden vertellen waar de reclame precies over ging, of wat het aangeboden product was.
Brushman laat weten dat ze nauwelijks bewijs hebben gevonden dat seksueel getinte advertenties de effectiviteit van de reclames verhogen. Het blijkt zelfs dat seks over het algemeen de effectiviteit van reclames negatief beïnvloedt.
Maar wat is het product?
We gooien onderstaande video er even tegenaan om te kijken of de professor geen poep praat. Minder focus op Kate Upton en meer op het product.